Takken

Zeescouts Zeebrugge bestaat uit verschillende takken, dat zijn leeftijdsgroepen.

De 4 takken zijn: Zeehondjes, Zeewelpen, Scheepsmakkers en Zeeverkenners. Elke week hebben zij per tak een activiteit. De takken hebben het hele jaar door een vaste leidingsploeg die activiteiten op maat verzorgt. Enkel de Zeehondjestak is twee jaar, de andere takken houden drie jaar in.

Zeehondjes zitten in het eerste of tweede leerjaar, of zijn 6 tot 8 jaar oud.
Zeewelpen zitten in het derde, vierde of vijfde leerjaar, of zijn 8 tot 11 jaar oud.
Scheepsmakkers zitten in het zesde leerjaar en eerste en tweede middelbaar, of zijn 11 tot 14 jaar oud.
Zeeverkenners zitten in het derde, vierde en vijfde middelbaar, of zijn 14 tot 17 jaar oud.
Na de verkenners komt de leiding, vanaf het zesde middelbaar, of het jaar waarin ze 17 worden.

De scouts starten in september bij een tak en gaan na het kamp over naar het volgende jaar of de volgende tak. Wanneer iemand overgaat naar een andere tak, wordt hij of zij gedoopt door Neptunus en Posseidon. Wie Scheepsmakker wordt, krijgt een totem. Dit weerspiegelt de talenten en eigenschappen van de zeescouts. Wie tot Zeeverkenner gedoopt wordt, krijgt een voortotem. Dit is een adjectief dat nog specifieker bij de persoon past.