Programma Scheepsmakkers

Programma scheepsmakkers Maart – Juni 2023-2024

Joat, joat, joat

Et letste boekske is iér wêre.

Heloas ma schoane lietjes deur’n nie lange.

Ma wieder gôan dat iere mee zak en groeze afslutn.

Dus smèèrt je kietn maar in want wieder goam vo de letstn ke het zwien deur de venstr hangn.

En verheet nôois: t Is e rututus en a trintrintrin!

We zien joeder gèren.

Xxx

Amy, Noël, Niels, Maiko en Japser

(En nu in het AN)

Alle activiteiten zullen plaats vinden tussen 14u en 17u aan het lokaal tenzij anders vermeld.

Zaterdag 2 maart: Past die pasta in de pasta? + Italiaanse Avond

Pasta (Italiaans voor deeg) is in de Italiaanse keuken de verzamelnaam voor deegwaren van harde tarwe. Het is verkrijgbaar in vele vormen. Een concreet antwoord op de vraag “Past die pasta in de pasta?”, is er niet. Het hangt allemaal af van welke soorten en vormen pasta er beschikbaar zijn. Spaghetti of tagliatelle past bijvoorbeeld wel in Penne of Cannelloni, Farfalle of Fusilli kan je oprollen in Lasagne. Maar een Gnocchi, Tortellini of een Caccavale passen dan weer niet in een Raviola. Je hebt het waarschijnlijk al door. Vandaag draait alles om pasta. Zoals er in pasta’s eindeloos veel vormen en recepten zijn, zijn er ook eindeloos veel spellen die wij rond dit thema kunnen maken. Als jullie meer willen weten over pasta, kom dan om 14u naar het lokaal.

Zondag 10 maart: Koken

Vandaag gaan we kokkkerelleeuuuunnnn!!!!

Het doel vandaag is de keuken niet volledig af te branden. (De helft afgebrand kunnen we wel nog verantwoorden. 😉 ) Maar we gaan sowieso de leiding hun specialiteit maken : Crêpe flambé (Bij de vorige keer is slechts ¼ van de keuken afgebrand). Al degene die zo goed kunnen koken dat ze de keuken niet afbranden mogen om 14u aan het lokaal staan met 4€ op zak. (Crêpe Flambé vraagt nu eenmaal kwaliteitsingrediënten.)

Zaterdagavond 16 maart: Nachtspel

Iedereen die bang is in het donker blijft maar beter thuis want deze avond is niet voor broekschijters. En steek die witte Nike Airforces maar weg want die zien we al vanop 200m.

We verwachten iedereen die geen broekschijter is aan het lokaal om 20u met de fiets.

Om 23u mogen alle overlevenden naar huis gaan.

Zondag 24 maart: Smokkelspel

Laat vandaag maar jullie hoge hakken, klompen en fluojas maar thuis liggen. Anders zullen jullie van ver al opgemerkt worden. Jullie lieve leider Jasper die graag eens soldaatje speelt, leert jullie vandaag sluipen en camoufleren als een echte paracommando. We spreken af om 14u aan het lokaal!

Zondag 31 maart: Harde spelletjes

Leg de Flamigel, Hirudoid en pijnstillers maar al klaar, je zal ze nodig hebben. Vandaag zal je volledig uitgeput thuiskomen van de scouts met blauwe plekken, pijnlijke spieren, kleren vol aarde en een grote glimlach. We spreken af om 14u aan het lokaal!

Zondag 7 april: Duinenspel

In de duinen kom je altijd verrassingen tegen, zoals Theofiel, de potvis die aanspoelde in 2012. Het 13 meter lange zoogdier vond dit niet zo leuk, maar voor jullie staat er wel een leuke verrassing te wachten vandaag. We spreken af om 13u30 aan het lokaal met de fiets!

Vrijdag 12 april – Zondag 14 april: Gouwweekend Fylaki

We gaan een weekendje weg met andere Jonggivers en Scheepsmakkers van Gouw Noordzee. Tijdens dit weekend zullen jullie nieuwe vriendjes en vriendinnetjes leren kennen tijdens activiteiten, workshops en misschien zelfs een feestje. Praktische info volgt nog!

PS: kleine hint over het thema φυλακή, Fylaki in het oud-Grieks

Zondag 21 april: Roeidag Gewone activiteit

Roeidag gaat niet door omwille van het slechte weer.

We verahten iedereen dus gewoon om 14u aan het lokaal. Om 17u mogen jullie terug naar huis

Zondag 28 april: Kampvoorbereidingsweekend (geen scouts)

Kamp komt eraan, dit betekent dat de leiding weer heel wat werk voor de winkel heeft. Dit weekend is er geen scouts, want wij zijn het kampterrein aan het verkennen en alle spelletjes aan het maken.

Vrijdag 3 mei – Zondag 5 mei: Dropping

Tussen alle voordelen van het leider zijn, zit er af en toe ook een klein nadeeltje. Wij maken alle spellen, bereiden weekends en kampen voor, wij zijn dus altijd op de hoogte van wat er aankomt en dat neemt veel verrassingen weg. Maar de dropping wordt volledig georganiseerd en voorbereid door onze medewerkers. Wij weten nu dus even weinig van wat zal gebeuren als jullie, spannendddd! Verdere info volgt nog.

Zondag 12 mei: Roeidag

Oeien, oeien, oeien, vandoage hoan wieder ne hele dah roei’n.

Zoals je van de bovenstaande zin kan afleiden gaan we vandaag een dagje roeien. Dus smeert je kieten maar in, haal die roeispanen van je zolder en laad die Therry (onze roeiboten) maar op je trailer en zorg dat je om 10u aan het lokaal staat met een reservekleren, handdoek, genoeg water, zonnecréme en een stukje vlees voor de BBQ!

Zaterdag 18 mei: Speelstraat

Niet 1 springkasteel, niet 2 springkastelen, niet 3 springkastelen, niet 4 springkastelen, niet 5 springkastelen, maar … springkastelen. Ik (Niels) zit niet in de organisatie dus ik weet zelf niet hoeveel en welke springkastelen er zullen zijn. Maar wat er wel gegarandeerd is, is dat de Ploegstraat weer propvol zal staan en dat jullie je uren kunnen amuseren.

Meer info kan je vinden via het evenement op onze Facebook pagina

Zondag 26 mei: Dwarsdoortocht*

Vandaag gaan we over de hoogste bergen, de diepste dalingen en door de vuilste moerassen maar 1 iets is belangrijk, we gaan alleen rechtdoor. Kom in kleren die zeker vies mogen worden en neem reservekleren mee. We spreken af om 13u30 aan het lokaal met jullie stalen ros.

Vrijdag 31 mei – Zondag 2 juni: Roeiweekend

Om dit jaar af te sluiten gaan we nog een keer een goed, plezant roeiweekend houden. We gaan jullie alles leren wat er maar te leren valt over het roeien. Dus warm maar die spieren al goed op en we gaan ons voor de laatste keer rot amuseren. Verdere info volgt nog.